IT beheer / IT management

De definitie van Informatie Technologie Management (IT beheer) wordt vaak afgeleid vanuit de definitie van Technologie Management. IT beheer houdt zich bezig met het verkennen van, en inzicht hebben in de zakelijke IT, die een organisatie zowel op strategisch als operationeel gebied ondersteunt. Goed IT beheer heeft daarom effect op de gehele organisatie. Door het op de juiste manier beheren van uw IT omgeving kunnen bedrijfsprocessen worden geoptimaliseerd, wat kan leiden tot de verbetering van bedrijfsaspecten als klanttevredenheid, productiviteit, winstgevendheid en het concurrentievermogen.

Op het Marqit platform is IT beheer opgedeeld in vijf verschillende categorieën, te weten Asset Management, Desktop Management, Facility Management, Service Management en System Management. Er is voor deze verdeling gekozen om de zoektocht naar de juiste informatie over IT oplossingen voor u te vereenvoudigen.

Asset Management:
Asset Management is het complete proces van aanschaf tot afschrijving van IT-middelen. Het zijn activiteiten die leiden tot adequaat administratief beheer van IT middelen. Deze activiteiten spelen zich af op verschillende niveaus, van strategie en beheer tot aan controle. lees verder...

Desktop Management:
Desktop Management is een systematische aanpak voor het beheren van alle computers binnen een organisatie. Ondanks dat de naam anders suggereert, omvat Desktop Management het toezicht op laptops, desktop computers en andere computerapparatuur. Desktop Management is een onderdeel van System Management, wat de administratie van alle componenten van informatiesystemen binnen een organisatie inhoudt. Andere onderdelen van System Management zijn Network Management en Database Management. lees verder...

Facility Management:
Facility Management behelst het proces rondom het beheer van verschillende faciliteiten voor uw medewerkers, zoals sleutelbeheer, gebouwbeheer en wagenpark beheer. Vaak wordt het beheer van facilitaire zaken binnen een FMIS systeem geregeld, omdat deze systemen in staat zijn om veel verschillende processen inzichtelijk en efficiënt in te richten. lees verder...

Service Management / ITIL
De Information Technology Infrastructure Library (ITIL) is een wereldwijd erkende verzameling van de best practices voor informatie technologie (IT) service management. ITIL is ontwikkeld als reactie op de groeiende afhankelijkheid van informatietechnologie voor het behalen van de businessbehoeften en -doelstellingen. lees verder...

System Management
System Management is het onderdeel van de IT branche dat betrekking heeft op het configureren en beheren van computeronderdelen, en dan met name netwerkmiddelen. lees verder...

Terug naar het woordenboek

My Marqit

Registreer je gratis voor de volgende voordelen:

  • Onbeperkt downloaden van meer dan 1500 whitepapers
  • Een marktoverzicht met informatie over alle aangesloten IT leveranciers
  • Kosteloos en vrijblijvend toegang tot alle informatie die de IT sector biedt
E-mailadres
Kies wachtwoord
Wachtwoord vergeten?