Vergeet chatbot en integreer ai in bedrijfsvoering

18-09-2020
Nieuwe technologieën kopiëren vaak het verleden. Zo leken de eerste auto's op rijtuigen en de eerste films op theatervoorstellingen. Die trend zien we ook bij kunstmatige intelligentie (ai), dat veel gebruikt wordt voor het automatiseren van werkzaamheden zoals die van een helpdesk.In de praktijk zijn zulke ai-implementaties echter vaak een slap aftreksel van hun menselijke equivalent. En dat terwijl ai zoveel andere zakelijke interactiemogelijkheden biedt.

Eerlijk is eerlijk: chatbots zijn in veel situaties wel degelijk zinvol. Zo kunnen klanten hun vragen typend stellen aan een chatbot op een website of praten met een spraakbot, om vervolgens snel en in heldere taal de juiste informatie te krijgen. Maar buiten dit soort afgebakende gebruiksscenario’s wordt het al snel lastig. Hoe specifieker je vraag of ingewikkelder je probleem, hoe groter de kans dat je toch echt een menselijke medewerker nodig hebt.

Chatbots zijn tot nu toe een mooie aanvulling op de bestaande helpdesk, maar als je de dienstverlening aan je klanten echt wilt verbeteren met ai, kun je vaak meer resultaat behalen door het breder in de bedrijfsprocessen te integreren. Hiermee kan je de menselijke en kunstmatige communicatie met klanten verbeteren en bovendien je algehele dienstverlening personaliseren en optimaliseren. De vraag is natuurlijk: hoe? In dit stuk geef ik een paar toepassingen om te overwegen en een praktische aanpak om je eerste ai-initiatieven van de grond te krijgen.

Lees verder >>

Meer over:
Helpdesk
My Marqit

Registreer je gratis voor de volgende voordelen:

  • Onbeperkt downloaden van meer dan 1500 whitepapers
  • Een marktoverzicht met informatie over alle aangesloten IT leveranciers
  • Kosteloos en vrijblijvend toegang tot alle informatie die de IT sector biedt
E-mailadres
Kies wachtwoord
Wachtwoord vergeten?