Geef je advertentiebudget niet aan cybercriminelen

25-03-2022
Advertentiefraude is een van de grootste vormen van online-criminaliteit. Bij deze variant proberen cybercriminelen digitale advertentienetwerken en adverteerders te misleiden voor financieel gewin. Volgens hoogleraar cybersecurity Michel van Eeten van de TU Delft moeten we mondiaal denken aan maar liefst vijftig miljard dollar schade.
Bij advertentiefraude gebruiken cybercriminelen meestal bots,  computerprogramma's die menselijk gedrag nabootsen. Dergelijke bots zijn op tal van manieren in te zetten. Soms verbergen cybercriminelen advertenties in kwaadaardige apps. Dergelijke apps kapen op vakkundige wijze Android-toestellen zonder dat de gebruiker het doorheeft. Vervolgens worden de toestellen gebruikt om advertentieklikken te genereren. Deze advertenties genereren niet alleen inkomsten, maar kunnen ook doorverwijzen naar kwaadaardige websites.

Een andere vorm van advertentiefraude is clickjacking, ook wel een UI-redress-aanval genoemd. Bij clickjacking denken bezoekers dat ze op een legitieme knop klikken, maar in werkelijkheid klikken ze op een transparante overlay. In werkelijkheid klikken ze op een andere advertentie, waarmee de cybercriminelen geld verdienen.

Lees verder >>

My Marqit

Registreer je gratis voor de volgende voordelen:

  • Onbeperkt downloaden van meer dan 1500 whitepapers
  • Een marktoverzicht met informatie over alle aangesloten IT leveranciers
  • Kosteloos en vrijblijvend toegang tot alle informatie die de IT sector biedt
E-mailadres
Kies wachtwoord
Wachtwoord vergeten?